Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak rovnost plodí nerovnost

Ze současných ideálů a směřování českého školství by člověk snadno nabyl dojmu, že nejlepší možnou cestou je rovnost pro všechny. Trochu mi to celé připomíná doby poměrně nedávné, jež má většina populace stále v živé paměti. 

Jistě, rovnost je v některých ohledech přímo nutností, např. před zákonem, jsou však oblasti, kde být si roven nemusí být zrovna výhrou.

Nevím jak vás, ale mě doba, ve které se daným standardům vymykalo jen malé procento lidí, nijak zvlášť nenadchla. Přijít na návštěvu ke kamarádům znamenalo pohybovat se v prostředí tak podobnému tomu, ve kterém jsme žili, že si člověk připadal téměř jako doma. Stejný nábytek, hračky, obsah ledničky, oblečení….. Pro nekonformního člověka doslova noční můra.

Lidé rychle zapomínají a některé ideje natolik zakotvily v hlavách lidí, že na nás neustále vystrkují své růžky. Právě jako ta slavná rovnost, která se nám momentálně zakořenila v českých školách. Pro mnohé strašák, pro jiné jediná spravedlivá cesta.

Děti s mentálním postižením na běžné základní škole, na tom dnes není nic výjimečného a zanedlouho to již bude běžná praxe. Praktického školství ubývá a umístit dítě do jiné školy, než je ta klasická základní, není mnohdy možné.

Sluníčkáři jistě jásají štěstím, že je svět okolo nich konečně spravedlivý, nediskriminující. Kolik z nich se však zamyslelo, nebo nedej bože dokonce v praxi přesvědčilo, nakolik je vzdělávání těchto dětí v základních školách vůči nim skutečně spravedlivé?

Praktické školy získaly nálepku nežádoucí. Jakoby to bylo cosi dehonestujícího, vzdělávat se v takovém typu škol. Nahlédneme-li však do minulosti, zjistíme, že tyto děti byly vzdělávány velmi propracovaným systémem, vytvořeným na míru jejich potřebám. Speciální pedagogové, kteří zde učili, byli skutečnými odborníky a věděli, jak děti naučit to nejdůležitější. Z těchto škol vycházely spokojené sebevědomé děti, které neměly problém pokračovat ve studiu na učňovských oborech, a bez problému se začlenily do společnosti.

Dnes mnoho dětí se stejným handicapem sedí v přeplněných třídách po boku s asistentem, jehož znalosti speciální pedagogiky jsou v porovnání se znalostmi speciálních pedagogů minimální.

Ve škole prožívají neúspěch, jsou terčem posměchu a narážek spolužáků. Vyučovanou látku nechápou a nezvládají držet tempo se zbytkem třídy. Celý pocit vyčlenění podporuje přítomnost asistenta. Rovné možnosti dítě sice má, jak se v nich však cítí? A s jakými znalostmi z takového prostředí vychází?

Všichni známe přísloví, vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá. Přísloví velmi moudré, které nevzniklo jen tak samo o sobě. Je v něm ukryta letitá pravda. Každý člověk se cítí nejlépe ve společnosti podobně laděných lidí a takové vždy vyhledával. 

V době, kdy jsem sama učila v praktické škole, jsem si mnohokrát ověřila platnost tohoto přísloví. Děti zde měly stejné potřeby, podobné smýšlení a projevy a držely při sobě tak, jak jsem to na běžné základní škole mezi zdravými dětmi nikdy neviděla. Byly zde šťastné a na dobu strávenou na běžné základní škole, kterou většina z nich v začátcích své školní docházky zažila, vzpomínaly jako na nejhorší období svého života. Běžná základní škola pro ně byla chaotická, plná zmatku, nepřátelská. Po nástupu do praktické školy všechny pocítily obrovskou úlevu. Látce, která se zde vyučovala, jasně rozuměly, v učebnicích a pracovních sešitech se bez problému orientovaly, pedagog na ně měl dostatek času díky menšímu množství dětí ve třídě a cítily, že je zde učitel pro ně, nikoliv proti nim, tak, jak tomu bylo na běžné základní škole.

My, všichni, bychom v situaci, v níž by se rozhodovalo, v jakém vzdělávacím proudu se vzdělávat, určitě volili skupinu lidí, kteří by na tom byli podobně jako my sami. Jazykový začátečník by se jistě nepřihlásil do kurzu pro pokročilé, ve kterém by nerozuměl jedinému slovu a těžko by tak docílil jazykových znalostí. Člověk, podávající slabší výkony v matematice by určitě nešel studovat na matfyz. Ten, pro koho je malířský štětec španělskou vesnicí by jako svou studijní dráhu nezvolil uměleckou školu a stejně tak by tomu mělo být v oblasti základního vzdělávání.

Ona ta rovnost, je v rámci vzdělávacího procesu totiž nejen kontraproduktivní, ale paradoxně vytváří nerovnost, která je přímo v rozporu s individuálními potřebami jedince.

To bohužel není jen můj názor, ale fakt.

Autor: Klára Manová | sobota 19.5.2018 20:06 | karma článku: 46,67 | přečteno: 6987x
  • Další články autora

Klára Manová

Z vrcholu na dno…to je ostuda! … aneb výchova blbců v Čechách.

Pomalu se nám blíží konec školního roku a s ním rekapitulace nabytých znalostí za celých těch deset měsíců strávených za zdmi školy.

27.5.2018 v 21:56 | Karma: 20,40 | Přečteno: 1222x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Přestaňte už s těmi nesmysly, paní Valachová! aneb Valachová versus Klaus

V posledních dnech jsem zaznamenala několik článků, v nichž bývalá ministryně školství (právnička) Kateřina Valachová otevřeně kritizuje Václava Klause mladšího za předložení návrhu novely školského zákona.

4.2.2018 v 18:16 | Karma: 48,49 | Přečteno: 15241x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Bolí dělání dětí?

Stejně jako holčička ve známé lidové písni snila o své budoucnosti selky, tak jsme i my, jako malá děvčátka rády vyslovovaly tu magickou frázi „až budu velká“.

11.6.2017 v 13:03 | Karma: 31,31 | Přečteno: 2740x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Sebevědomí, je muškou jenom zlatou?

Když se narodíme a máme navíc to štěstí, že do šťastné rodiny, stojíme v centru pozornosti svých rodičů, kteří se snaží vytvořit nám ideální podmínky pro život.

6.6.2017 v 20:55 | Karma: 18,84 | Přečteno: 559x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Zbláznil se? Ne, už tomu rozumím.

Cesta za životními hodnotami, poznáním svých limitů a vyčištěním přetížené hlavy může být různá. Někdo tuto potřebu ani nepocítí, pro jiného člověka se stane téměř nutností.

23.4.2017 v 20:17 | Karma: 15,23 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala

5. května 2024  18:31

V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2374x
Speciální pedagožka se zájmy v oblasti výchovy, vzdělávání, současných pedagogických problémů a mezilidských vztahů. S praxí ve speciální i běžné ZŠ. Tak trochu knihomolka,cestovatelka, sportovkyně, ale zejména pisatelka.

 

Seznam rubrik