Čeho všeho se ještě můžeme bát?
Příchod dalších žáků lze očekávat v průběhu následujících dvou let, kdy skončí přechodné období, po jehož uplynutí všichni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dostanou nově definovaná podpůrná opatření, aby se mohli úspěšně vzdělávat v rámci inkluzivního vzdělávání.
Inkluze má sice mnoho odpůrců, ale rovněž vysoké procento příznivců, poukazujících na skutečnost, že inkluze nebude pro školy vlastně žádnou novinkou. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami se totiž mohou již 10 let vzdělávat v jakékoliv spádové škole. Co se tedy pro školy a samotné žáky se speciálními vzdělávacími potřebami změní?
Všechny tyto děti budou mít nárok na podporu ve vzdělávání, ve formě individuálního vzdělávacího programu na běžné základní škole.
Nejprve bychom si měli ujasnit, kdo to vlastně jsou děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o děti se zdravotním postižením zrakovým, sluchovým, tělesným, s kombinovanými vadami, autismem, vadami řeči a dále děti s mentálním postižením či sociálním znevýhodněním.
Mezi těmito dětmi je obrovský rozdíl.
Zatímco zrakově, tělesně, sluchově postižené děti a děti s vadami řeči potřebují upravit pouze metody a formy vzdělávání, u mentálně postižených dětí je nutná modifikace obsahu a rozsahu učiva z důvodu trvalého snížení rozumových schopností.
Děti s mentálním postižením tak budou sice docházet do běžné základní školy, její rozsah učiva však v plné míře nikdy nezvládnou, jelikož přesahuje jejich rozumový potenciál.
Učivo jim tak bude redukováno a učitel bude povinen vytvářet jim takové podmínky, aby dítě mělo možnost být úspěšné. Jinými slovy, aby mohlo v testu popř. zkoušení obstát na výbornou.
A tak děti, jejichž IQ bude někde v rozmezí 50 – 69, budou v běžné základní škole prospívat s lepšími známkami, než průměrné dítě s IQ okolo 100.
Tím ale podpora těchto dětí nekončí. Nejen že budou mít možnost dokončit s relativně slušnými známkami běžnou základní školu, po jejím skončení se mohou hlásit na střední školu s maturitou, kde jim bude na základě podpůrných opatření upraveno přijímací řízení a světe div se, po jejím absolvování také maturitní zkouška, tak, aby byli schopni ji zvládnout. A ani zde, po úspěšném odmaturování nemusí jejich studijní dráha skončit. Jakožto úspěšní, velmi dobře klasifikovaní studenti mohou vesele pokračovat např. na vyšší odborné škole, která jim rovněž v rámci studijní podpory upraví přijímací řízení, studium i závěrečné zkoušky.
A tak se můžeme v budoucnu těšit na řadu velmi kvalifikovaných odborníků.
Celá tato novela školského zákona mi připadá jako jedna velká parodie.
Její příznivci se na mě asi vrhnou jako supi a obviní mě z diskriminace.
Já jsem však přesvědčena o tom, že jsou to právě oni, kdo jednají v rozporu se zájmy dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ve stávajících praktických školách, které navštěvovaly, jim byl poskytnut odborný přístup vysoce kvalifikovaných osob, snížené množství dětí ve třídách, výuka zaměřená na praktické dovednosti, použitelné v životě a tak po jejím dokončení vycházely ze školy děti, které skutečně, v rámci svých možností, něco uměly a měly možnost pokračovat v některém z učebních oborů a posléze se kvalitně začlenit do profesního života.
Dnešní integrované děti v základní škole příliš znalostí nezískají. Nejen že nebudou mít motivaci, k čemu také, když budou mít nárok na hezké známky na základě IVP, ale bude zde chybět právě ta praktická složka vzdělávání, která je u těchto dětí nejdůležitější a z mých vlastních zkušeností jediná atraktivní. Teoretické znalosti je příliš neoslovují.
Naprosto nechápu, proč má mít dítě se speciálními vzdělávacími potřebami nárok na maximální množství informací a proč jsou tyto děti hromadně hnány do běžných základních škol. Vždyť právě toto bylo důvodem jejich úniku do škol praktických, ve kterých nebyly frustrováni množstvím učiva, měly možnost vyniknout ve společnosti dětí stejné úrovně a zažít úspěch.
Přehnáno ad absurdum bojím se, aby mé dítě jednou nedej bože neoperoval čerstvě promovaný inkluzivní absolvent lékařské fakulty s červeným diplomem.
Vítejme v Kocourkově……………
Doufám, že stát brzy poskytne studijní podporu také lidem s absencí hudebního sluchu, ráda bych si ještě do konce života vystudovala konzervatoř a stala se členkou symfonického orchestru.
Co na tom, že mé hraní nebude k poslouchání, důležité je, že prolezu se samými jedničkami, ne?
Klára Manová
Z vrcholu na dno…to je ostuda! … aneb výchova blbců v Čechách.
Pomalu se nám blíží konec školního roku a s ním rekapitulace nabytých znalostí za celých těch deset měsíců strávených za zdmi školy.
Klára Manová
Jak rovnost plodí nerovnost
Ze současných ideálů a směřování českého školství by člověk snadno nabyl dojmu, že nejlepší možnou cestou je rovnost pro všechny. Trochu mi to celé připomíná doby poměrně nedávné, jež má většina populace stále v živé paměti.
Klára Manová
Přestaňte už s těmi nesmysly, paní Valachová! aneb Valachová versus Klaus
V posledních dnech jsem zaznamenala několik článků, v nichž bývalá ministryně školství (právnička) Kateřina Valachová otevřeně kritizuje Václava Klause mladšího za předložení návrhu novely školského zákona.
Klára Manová
Bolí dělání dětí?
Stejně jako holčička ve známé lidové písni snila o své budoucnosti selky, tak jsme i my, jako malá děvčátka rády vyslovovaly tu magickou frázi „až budu velká“.
Klára Manová
Sebevědomí, je muškou jenom zlatou?
Když se narodíme a máme navíc to štěstí, že do šťastné rodiny, stojíme v centru pozornosti svých rodičů, kteří se snaží vytvořit nám ideální podmínky pro život.
Klára Manová
Zbláznil se? Ne, už tomu rozumím.
Cesta za životními hodnotami, poznáním svých limitů a vyčištěním přetížené hlavy může být různá. Někdo tuto potřebu ani nepocítí, pro jiného člověka se stane téměř nutností.
Klára Manová
Tik, tak, tik, tak…… Rychle, čas běží !
Jako rodič jsem mnohokrát zažívala pocity selhání poté, co jsem strávila se synem dlouhé hodiny přípravou do školy a on posléze přinesl namísto toužebně očekávané jedničky trojku, někdy i hůře.
Klára Manová
Také máte raději zvířata než lidi?
Vyrvané nebo pořezané stromky v lese, rozkopané houby, hromady odpadků, povalujících se ve volné přírodě (většinu z nich bude příroda rozkládat stovky let), týraná zvířata, týrané děti, okrádaní důchodci, pomluvy, lži, krádeže,
Klára Manová
Proč lidé píší blogy a často ztrácí k psaní chuť… Blogeři, nedejme se!
„Vysvětlete mi proč vy ty blogy vlastně píšete. Kvůli výši karmy?“ Tak nějak zněl jeden z komentářů pod mým článkem. Pravda, trochu mě taková reakce překvapila. Psát blogy pro výši karmy? Mám snad za vysokou karmu zaplaceno?
Klára Manová
Strach….strach…strach…
Evropa čelí v poslední době narůstajícímu množství teroristických útoků. Proč k jejich nárůstu dochází? Jedním z možných důvodů může být skutečnost, že Islámský stát přestává zažívat úspěchy ve své domovině,
Klára Manová
Ztráta identity……je možné ztratit ještě víc?
K dnešnímu článku mě přivedl rozhovor s mým kamarádem, otcem devatenáctiletého syna. Jelikož mi téma hovoru připadalo mimořádně zajímavé i pro více lidí než jen pro mě a donutilo mě k hlubšímu zamyšlení se nad problematikou
Klára Manová
Zákazy, zákazy, zákazy,…. běžte s tím už někam!
Děkuji za inspiraci k tématu komentátorům mého včerejšího článku. Původně jsem měla v úmyslu pouze na ně reagovat, když jsem však začala psát, pochopila jsem, že na komentář to bude příliš dlouhé a rozhodla se napsat na toto téma
Klára Manová
Proboha, už to konečně zakažte!
Máme za sebou další bouřlivé oslavy konce minulého roku. Na většině míst se slavilo tradičně, tedy se spoustou alkoholu a jídla, ohňostrojů, ale především nadměrného hluku v podobě nejrůznějších „dělobuchů“.
Klára Manová
Quo vadis, Evropo?
Vánoční svátky se dají trávit různým způsobem. Člověk může podlehnout davovému šílenství a pojmout vánoce čistě konzumně, popřípadě jako závod o co nejlepší a nejdražší dárky, ale i v tom davovém šílenství je možné strávit vánoce
Klára Manová
Tak nám zabili Jana Ámose, paní Müllerová… aneb najde se lékař pro nemocné české školství?
V posledních pár desetiletích zaznamenalo lidstvo mimořádný pokrok v mnoha oblastech. Srovná-li člověk první mobilní telefony, svou velikostí směle konkurující dnešním stolním počítačům, s těmi současnými, velikostí tatranky,
Klára Manová
Pane prezidente, ústavní činiteli.........
Před nedávnem jsem na svém blogu publikovala článek nesoucí název „ Začíná u nás opět totalita, tentokrát prostřednictvím sedmé velmoci?“.
Klára Manová
Začíná u nás opět totalita, tentokrát prostřednictvím sedmé velmoci?
Reaguji tímto na článek zveřejněný v Hospodářských novinách ze dne 8.10., věnovaný problematice kandidatury z řad učitelů v politických stranách, šířících nenávist vůči migrantům či muslimům.
Klára Manová
Můžeme dnešní hodnoty ještě nazývat hodnotami?
Emil Zátopek, Marie Curie-Sklodowská , Albert Einstein, Tomáš Garigue Masaryk, Karel Čapek, Mirek Dušín...... Tak nějak vypadal seznam sociálních vzorů dřívějších generací.
Klára Manová
Evropa, nebo Planeta zvířat ? (díky za inspiraci, pane Orwelle)
Před několika dny jsem zveřejnila článek o svém zážitku z Nice, ve kterém jsem vyjádřila svůj názor, týkající se současné politické situace.
Klára Manová
Nice - když ráj se změní v peklo
Mělo to být splnění mého celoživotního snu. Miluji Francii, se kterou vnitřně souznívám natolik, že při každé její návštěvě mám pocity, které zažívá člověk při návratu domů po dlouhodobém odloučení.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 36
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2374x